PROFIL

Mediácia ako proces riešenia konfliktov je mimoriadne efektívna, pomáha nájsť riešenia v sporoch, ktoré sa dlhodobo zdali byť neriešiteľné.



MUDr. Viera Gottweisová, mediátor, lektor

- Štúdium medicíny ukončené na LFUK v Bratislave (Viedenská univerzita, Masarykova univerzita v Brne),

- Mediátor - akreditované mediátorské vzdelávanie v IVORSK,

- Zapísaná v registri mediátorov na MS SR pod evidenčným číslom 2220,

- Rodinná mediácia - špecializovaný kurz pre mediátorov, Centrum ďalšieho vzdelávania UK,

- Lektor - akreditované vzdelávanie

- LCTC - Life Coaching Trained Coach – transformational conversations changing lives - koučovací výcvik akreditovaný ICF (International Coaching Federation), Business Coaching College, zameraný na transformačné rozhovory,

- Kurzy a výcviky NVC (Nonviolent Communication - Nenásilná komunikácia - založená psychológom a mediátorom Marshallom Rosenbergom) - na Slovensku, v Holandsku a Nemecku, Chorvátsku,

- Intenzívny Medzinárodný Tréning IIT (International Intensive Training) organizovaný CNVC v Nemecku, zameraný na vedenie mediačných rozhovorov, zlepšenie komunikácie a riešenie konfliktov, sebamediačné techniky,

- Intenzívny Medzinárodný Tréning IIT (International Intensive Training) organizovaný CNVC v Zagrebe, zameraný na facilitáciu mediačných rozhovorov, vedenie komunikačných workshopov, rozvoj sebareflexie a rozšírené vnímanie prostredníctvom holistického prístupu - s dôrazom na prácu s telom a zmyslové prežívanie vo vyhrotených situáciách,

- Aktuálne v dlhodobom procese certifikácie na trénera nenásilnej komunikácie (CNVC - Center for Nonviolent Communication),

- Aktuálne zapojená do dlhodobého mentorského a supervízneho tréningu (International Mediation Program with NVC) pod vedením skúsených trénerov NVC a medzinárodne pôsobiacich mediátorov,

- Odborná štátnica z nemeckého jazyka, komunikácia v anglickom jazyku. Je možné v prípade potreby poskytnúť mediáciu aj v týchto jazykoch,

- Nezávislé a nestranné sprostredkovanie komunikácie medzi sporovými stranami na základe mediačnej činnosti podľa zákona č. 420/2004 Z. z. o mediácii a o doplnení niektorých zákonov,

- Poskytnutie vhodných podmienok pre komunikáciu a zmierlivé riešenie sporu, ktoré zohľadňuje záujmy oboch strán sporu,

- Spory v pracovných kolektívoch, v tímoch, v zdravotníctve a v rodine,

- Sebamediačné techniky pri riešení vnútorných konfliktov, pri rozhodovaní a príprave na ťažké rozhovory,

- Tréningy a kurzy komunikačných zručností - pre kolektívy, páry, jednotlivcov,

- Mediácie s využitím princípov Nenásilnej komunikácie (NVC) - prístup jedinečný v slovenskom kontexte


Zameriavam sa na kolektívy, zdravotníctvo a rodinu

Konflikty sú prirodzenou súčasťou života – objavujú sa všade tam, kde sa ľudia stretávajú a spolupracujú. Nemusia byť hrozbou, naopak, môžu sa stať príležitosťou na prehĺbenie vzťahov a lepšie porozumenie. Úlohou mediátora je sprevádzať ľudí v tomto procese tak, aby konflikt neviedol k rozdeleniu, ale k vzájomnému pochopeniu.

Kolektívy a pracovné tímy
Okrem mediácie rodinných a individuálnych sporov sa zameriavam na podporu kolektívov a pracovných tímov. Kvalitná komunikácia a schopnosť riešiť konflikty zásadne ovplyvňujú atmosféru aj výsledky spolupráce. Preto okrem samotných mediácií poskytujem tímom tréningy, kurzy a workshopy zamerané na rôzne oblasti komunikácie a riešenia konfliktov – vždy podľa konkrétnych potrieb skupiny. Je motivujúce sledovať individuálny aj skupinový progres, ktorý tieto intervencie prinášajú.

Zdravotníctvo
Lekári, pacienti aj ich príbuzní sú často vystavení enormnému tlaku a stresovým situáciám, pri ktorých prirodzene vznikajú neprimerané reakcie a konflikty. Pacienti môžu prežívať pocit zanedbania alebo nedostatočnej starostlivosti, zatiaľ čo lekári vnímajú nespravodlivosť zo strany pacienta a obavy o svoje dobré meno.
K mediáciám v zdravotníctve patria aj spory o starostlivosť o člena rodiny, liečbu maloletých detí či financovanie zdravotnej starostlivosti. Rovnako vznikajú konflikty medzi lekármi, sestrami a ďalším personálom. Takéto spory negatívne ovplyvňujú sústredenie a výkon zdravotníckeho tímu, pričom ich vyriešenie zvyšuje efektivitu práce a prináša úžitok zariadeniu aj pacientom.

Rodina
V rodine bývajú konflikty obzvlášť bolestivé a zasahujú nielen dospelých, ale aj deti a celkové fungovanie domácnosti. Mediácia pomáha obnoviť komunikáciu medzi členmi rodiny a prináša štruktúrovaný proces, v ktorom majú všetci účastníci priestor vyjadriť svoj pohľad v bezpečnom a neutrálnom prostredí. To umožňuje, aby sa strany často po prvýkrát skutočne vypočuli, čo samo o sebe prináša úľavu a otvára cestu k ďalšej spolupráci a hľadaniu spoločných riešení.


Prečo empatická komunikácia?

Riešenie konfliktov prostredníctvom princípov Nenásilnej komunikácie (NVC) je účinným spôsobom, ako dosiahnuť hlboké empatické porozumenie sebe aj druhým. Zameriava sa na hľadanie potrieb, podporuje empatické počúvanie a uľahčuje formulovanie jasných požiadaviek. Vďaka tomu pomáha nájsť spoločné riešenia, ktoré vedú k naplneniu potrieb všetkých zúčastnených.

Okrem vyriešenia samotného sporu prispieva tento prístup aj k upokojeniu situácie, obnoveniu dôvery a k posilneniu či náprave vzťahov. Osvojené kroky empatickej komunikácie môže klient uplatniť aj v ďalších oblastiach svojho života – nový štýl komunikácie a vnímania seba i druhých zlepšuje vzťahy, uľahčuje pochopenie potrieb a posilňuje porozumenie v medziľudských interakciách. Takýmto spôsobom vhodná komunikácia prináša do spoločnosti viac pokoja, empatie a vzájomného pochopenia.

ODBORNÁ POMOC PRI RIEŠENÍ KONFLIKTOV